Wypadek przy pracy
Osoby pracujące narażone są na różne rodzaje wypadków przy pracy, łącznie z wypadkiem ciężkim, a nawet śmiertelnym. Mogą się one przydarzyć w każdej chwili, również w drodze do pracy, a ich konsekwencje nierzadko mają wpływ na dalsze życie – Twoje i Twoich bliskich. Czy wiesz, że jeśli ulegniesz wypadkowi w pracy, należy Ci się nie tylko świadczenie z ZUS, ale w niektórych sytuacjach także odszkodowanie od pracodawcy? Sprawdź, o jakie świadczenia z tytułu wypadku przy pracy możesz się ubiegać i jak to zrobić.
Bezpłatna konsultacja
Komu należy się odszkodowanie?
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy przysługuje każdemu pracownikowi, który w wyniku nagłego zdarzenia związanego z pełnieniem obowiązków służbowych doznał uszczerbku na zdrowiu.
Jeśli jednak świadczenie przyznane przez ZUS jest zbyt niskie, aby pokryć koszty leczenia i rehabilitacji, odszkodowanie można uzyskać z polisy OC pracodawcy. Jest to możliwe również wtedy, gdy to właśnie jemu zostanie udowodniona wina za wypadek. Warto także pamiętać, że jeśli chodzi o wypadek w pracy, odszkodowanie należy się też rodzinie osoby, która w wyniku zdarzenia poniosła śmierć. Uprawnionymi do uzyskania świadczenia są wtedy najbliższe osoby zmarłego, np. małżonek, dzieci oraz rodzice.
O co mogę wnioskować?
Odszkodowanie
Zadośćuczynienie
Renta
Renta rodzinna
Jakie dokumenty są potrzebne?
Protokół BHP
Oświadczenia świadków zdarzenia
Dokumentacja medyczna
Polisa OC sprawcy
Terminy przedawnień
O odszkodowanie lub zadośćuczynienie od pracodawcy można się ubiegać w terminie 3 lat od chwili, w której dowiesz się o zaistnieniu szkody oraz o osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Później sprawa ulega przedawnieniu.
Jak wygląda proces likwidacji szkody?
1. Kontakt z doradcą
2. Kompletowanie dokumentacji
3. Podpisanie umowy
4. Zgłoszenie szkody
5. Prowadzenie negocjacji
6. Decyzja i wypłata odszkodowania
Dodatkowe informacje
Kiedy przedawnia się wypadek w pracy?
Wypadki w pracy przedawniają się po upływie 3 lat. Termin ten liczy się jednak od momentu, gdy poszkodowany dowie się o wystąpieniu szkody oraz osobie, która powinna ją naprawić. To bardzo ważne, ponieważ w niektórych sytuacjach szkody na zdrowiu mogą uwidocznić się dopiero jakiś czas po zajściu zdarzenia – okres 3 latach liczy się wtedy od ich ujawnienia. Jednocześnie roszczenia można składać w terminie nie dłuższym niż 10 lat od daty wypadku.
Jak zgłosić wypadek przy pracy?
W pierwszej kolejności trzeba poinformować o zdarzeniu pracodawcę, który musi powołać komisję powypadkową. Najlepiej zrobić to pisemnie, doręczając oświadczenie o wypadku w pracy. Wszystkie sporządzone w związku ze sprawą dokumenty będą przydatne podczas ubiegania się o odszkodowanie. Pamiętaj, że nie jest ono przyznawane z urzędu, lecz należy samodzielnie o nie wnioskować. Możesz również zrobić to za naszym pośrednictwem.
O jakie roszczenia można wnioskować przy wypadku w pracy?
Odszkodowanie dla pracownika to jedno z podstawowych świadczeń przysługujących osobie poszkodowanej w wypadku przy pracy. W zależności od skutków, jakie spowodowało zdarzenie, możesz ubiegać się również o rentę z tytułu niezdolności do pracy lub rentę szkoleniową. Jeżeli zdarzy Ci się wypadek komunikacyjny w pracy, przysługuje Ci też odszkodowanie z polisy OC sprawcy. Jeśli natomiast jesteś bliskim osoby zmarłej, możesz liczyć na jednorazowe odszkodowanie, zadośćuczynienie od pracodawcy lub rentę. Aby upewnić się, jakie świadczenia Ci przysługują, zgłoś się do nas i przedstaw swój przypadek.
Jakie dokumenty przy wypadku w pracy?
W pierwszej kolejności należy zgłosić pracodawcy wypadek w pracy. Procedura wymaga, by ten odnotował zdarzenie w rejestrze wypadków, co będzie stanowiło dowód wystąpienia zdarzenia i podstawę ubiegania się o należne świadczenia. Istotny jest protokół powypadkowy, zdjęcia z miejsca zdarzenia oraz oświadczenia świadków. Należy też pamiętać o dołączeniu do kompletu dokumentacji medycznej. Skontaktuj się z naszą firmą, by uzyskać szczegółowe wskazówki w tym zakresie.
Jakie przysługuje odszkodowanie po wypadku w pracy?
Wysokość wypłaconego świadczenia jest ustalana indywidualnie na podstawie skutków, jakie spowodował wypadek przy pracy. Odszkodowanie ma ścisły związek z doznanym uszczerbkiem na zdrowiu – stałym lub długotrwałym – którego stopień wyrażany jest w procentach. Inne kwoty odszkodowań przyznawane są też w sytuacji, gdy zostanie orzeczona niezdolność do pracy i samodzielnej egzystencji poszkodowanego lub gdy w wyniku wypadku poniesie on śmierć.
Wypadek w drodze do pracy i z pracy – definicja
Wypadek w drodze do pracy lub z pracy definiuje się jako nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, do którego doszło w drodze do lub z miejsca wykonywania zatrudnienia albo innej działalności stanowiącej tytuł ubezpieczenia rentowego, jeśli droga ta była najkrótsza (lub najdogodniejsza ze względów komunikacyjnych) i nie została przerwana. W tej sytuacji nie przysługuje Ci odszkodowanie, ale możesz liczyć na wynagrodzenie za nieprzepracowane dni, zasiłek chorobowy lub świadczenie rehabilitacyjne.
Co to jest wypadek przy pracy – definicja
Jak głosi definicja wypadku przy pracy, jest nim nagłe zdarzenie wywołane przyczyną zewnętrzną, prowadzące do urazu lub śmierci, które nastąpiło w związku z wykonywaniem przez pracownika czynności na rzecz pracodawcy (zarówno tych zleconych przez przełożonych, jak i wykonywanych bez wyraźnego polecenia), a także w czasie pozostawania pracownika w dyspozycji pracodawcy między siedzibą pracodawcy a miejscem wykonywania obowiązków służbowych. Za wypadki przy pracy uznawane są też zdarzenia, do których doszło np. w podróży służbowej.