Wypadek przy pracy
Osoby pracujące narażone są na różne rodzaje wypadków przy pracy, łącznie z wypadkiem ciężkim, a nawet śmiertelnym. Mogą się one przydarzyć w każdej chwili, również w drodze do pracy, a ich konsekwencje nierzadko mają wpływ na dalsze życie – Twoje i Twoich bliskich. Czy wiesz, że jeśli ulegniesz wypadkowi w pracy, należy Ci się nie tylko świadczenie z ZUS, ale w niektórych sytuacjach także odszkodowanie od pracodawcy? Sprawdź, o jakie świadczenia z tytułu wypadku przy pracy możesz się ubiegać i jak to zrobić.
Bezpłatna konsultacja
Komu należy się odszkodowanie?
Jednorazowe odszkodowanie z tytułu wypadku przy pracy przysługuje każdemu pracownikowi, który w wyniku nagłego zdarzenia związanego z pełnieniem obowiązków służbowych doznał uszczerbku na zdrowiu.
Jeśli jednak świadczenie przyznane przez ZUS jest zbyt niskie, aby pokryć koszty leczenia i rehabilitacji, odszkodowanie można uzyskać z polisy OC pracodawcy. Jest to możliwe również wtedy, gdy to właśnie jemu zostanie udowodniona wina za wypadek. Warto także pamiętać, że jeśli chodzi o wypadek w pracy, odszkodowanie należy się też rodzinie osoby, która w wyniku zdarzenia poniosła śmierć. Uprawnionymi do uzyskania świadczenia są wtedy najbliższe osoby zmarłego, np. małżonek, dzieci oraz rodzice.
O co mogę wnioskować?
Odszkodowanie
Zadośćuczynienie
Renta
Renta rodzinna
Jakie dokumenty są potrzebne?
Protokół BHP
Oświadczenia świadków zdarzenia
Dokumentacja medyczna
Polisa OC sprawcy
Terminy przedawnień
O odszkodowanie lub zadośćuczynienie od pracodawcy można się ubiegać w terminie 3 lat od chwili, w której dowiesz się o zaistnieniu szkody oraz o osobie zobowiązanej do jej naprawienia. Później sprawa ulega przedawnieniu.