Odszkodowanie za opóźniony / odwołany lot
Bezpłatna konsultacjaOdwołany lub opóźniony lot może okazać się dla pasażera dużym problemem. Jeśli przewoźnik z różnych przyczyn nie wywiąże się z umowy – która zostaje zawarta w momencie zakupu biletu lotniczego – możesz liczyć na odszkodowanie za opóźniony lot lub odwołanie samolotu. Od linii lotniczych należy Ci się rekompensata za utracony czas, wielogodzinne czekanie, stres czy wydane pieniądze. Jak wyglądają w przypadku opóźnionego lotu prawa pasażera i jak ubiegać się o odszkodowanie za lot? Sprawdź!
Komu należy się odszkodowanie?
Jeśli chodzi o opóźniony lot, odszkodowanie należy się każdemu pasażerowi posiadającemu bilet lotniczy na rejs, który nie odbył się zgodnie z planem i którego opóźnienie wyniosło co najmniej 3 godziny.
W przypadku odwołanego lotu odszkodowanie przysługuje natomiast w sytuacji, gdy lot w ogóle się nie odbył, a inne zaoferowane przez linie lotnicze połączenie dalece odbiega od odwołanego rejsu. Warto pamiętać, że gdy dojdzie do opóźnienia lotów, pasażerom przysługują też inne prawa, np. do posiłku, napojów, zakwaterowania oraz bezpłatnego transportu między hotelem a lotniskiem. Jeśli przewoźnik nie wywiązał się z obowiązku opieki nad pasażerami, w związku z czym sam poniesiesz dodatkowe koszty, możesz wystąpić z roszczeniem o ich zwrot. Pamiętaj, że odszkodowania za opóźniony lot należą się pasażerom bez względu na to, czy podróżują służbowo, prywatnie czy samolotem wyczarterowanym.
O co mogę wnioskować?
Zwrot kosztów
Odszkodowanie
Jakie dokumenty są potrzebne?
Dokumenty lotnicze
Dane dotyczące lotu
Informacja o opóźnieniu/odwołaniu lotu
Opis sytuacji
Terminy przedawnień
Według polskiego prawa roszczenia z tytułu opóźnionego lub odwołanego lotu przedawniają się po upływie 1 roku, licząc od chwili wykonania przewozu lub od dnia, w którym miał się on odbyć. Termin ten nie obowiązuje, gdy sprawa zostanie skierowana do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
Jak wygląda proces likwidacji szkody?
1. Kontakt z doradcą
2. Kompletowanie dokumentacji
3. Podpisanie umowy
4. Zgłoszenie szkody
5. Prowadzenie negocjacji
6. Decyzja i wypłata odszkodowania
Dodatkowe informacje
Odwołany lot – co robić, by uzyskać odszkodowanie?
Opóźnienie rejsu to nie jedyna sytuacja, gdy należy Ci się odszkodowanie – odwołany lot także jest podstawą do wysunięcia roszczeń. Od linii lotniczych powinieneś uzyskać informację o przepisach na temat odszkodowania, opiekę, jak również prawo do wyboru jednego z rozwiązań: zwrotu kosztów biletu lub podróży w ramach innego rejsu. Odszkodowanie należy Ci się, jeśli z winy przewoźnika lot odwołano zbyt późno, a rejs zastępczy znacznie różni się od odwołanego połączenia. Skontaktuj się z naszą firmą – sprawdzimy, co możemy zrobić w Twojej sprawie.
Jakie odszkodowanie przysługuje za opóźniony lot?
W przypadku opóźnienia samolotu odszkodowanie przeliczane jej w zależności od odległości, jaką pokonał samolot. Dodatkowe odszkodowania za opóźniony lot kształtują się w granicach 250-600 euro, przy czym najniższa kwota przysługuje za rejsy o zasięgu do 1500 km, a najwyższa za loty na odległość większą niż 3500 km. Trzeba również pamiętać, że w niektórych sytuacjach przyznawane jest obniżone odszkodowanie. Opóźniony lot może zostać zrekompensowany przez przewoźnika poprzez lot alternatywny, którego czas przylotu w stosunku do lotu opóźnionego nie przekracza 2, 3 lub 4 godzin (w zależności od odległości) – wtedy odszkodowanie za opóźniony lot pomniejsza się o 50%.
Opóźnienie samolotu a odszkodowanie – jakie dokumenty przygotować?
Aby uzyskać za opóźniony samolot odszkodowanie, należy wypełnić formularz reklamacyjny oraz dołączyć do niego dowód zakupu biletu, potwierdzenie rezerwacji, a także paragony dowodzące dodatkowych kosztów poniesionych w związku z opóźnieniem. Warto gromadzić całą korespondencję z liniami lotniczymi, na wypadek gdyby odmówiły wypłaty należnych środków i sprawa trafi do Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub sądu. Wtedy przyda się zarówno kopia potwierdzenia rezerwacji na dany lot, jak i kopia reklamacji oraz udzielonej na nią odpowiedzi.
Jak uzyskać odszkodowanie za opóźniony lot?
W przypadku opóźnienia lotów odszkodowanie można uzyskać, składając u przewoźnika wniosek o odszkodowanie za opóźniony lot. Jest to pierwszy krok na drodze do otrzymania należnych pasażerom świadczeń związanych z opóźnieniem lotu. Rekompensata może mieć nie tylko formę pieniężną, ale też voucherów podróżnych. Jeśli jednak linie lotnicze nie zaakceptują Twoich roszczeń, skieruj sprawę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a dopiero w dalszej kolejności do sądu. Możesz również zlecić jej prowadzenie naszej firmie, bez względu na to, czy dopiero planujesz wysunąć roszczenia, czy masz problem z ich wyegzekwowaniem.
Kto płaci odszkodowanie za opóźniony lot?
Za opóźnienie samolotu odszkodowanie zobowiązany jest wypłacić przewoźnik, czyli linie lotnicze, w których wykupiłeś bilet. Jeśli zaakceptuje on Twoje roszczenia, sprawa zostanie załatwiona dość szybko i polubownie. Nie zawsze jednak tak się dzieje – zdarza się, że linie lotnicze nie akceptują wniosku o odszkodowanie za opóźniony lot, a jeśli to robią, wypłacają zaniżoną kwotę. Możesz tego uniknąć – przedstaw nam swoją sprawę, a my podejmiemy działania, dzięki którym otrzymasz należne środki w odpowiedniej wysokości.
Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot?
Odszkodowanie od linii lotniczych za opóźnione loty można uzyskać w kilku sytuacjach. Przede wszystkim wtedy, gdy opóźnienie samolotu wynosi więcej niż 3 godziny i dochodzi do niego z winy przewoźnika, a nie z powodu złej pogody czy innych nadzwyczajnych okoliczności. Jeśli natomiast opóźnienie wyniosło więcej niż 5 godzin, należy Ci się zwrot pieniędzy za bilet. Zwrot kosztów przysługuje Ci również wtedy, gdy z powodu opóźnienia zmuszony byłeś kupić jedzenie, opłacić transport czy nocleg – taką pomoc powinien zapewnić przewoźnik już w przypadku 2-godzinnego opóźnienia. Rekompensata należy Ci się także wtedy, gdy spotkasz się z odmową przyjęcia Cię na podkład.
Gdzie zgłosić odszkodowanie za opóźniony samolot?
Rekompensata za opóźniony lot powinna zostać wypłacona przez przewoźnika, dlatego na początku swoje roszczenia należy skierować bezpośrednio do linii lotniczych, w których wykupiłeś bilet. W razie braku odpowiedzi możesz zgłosić skargę do Urzędu Lotnictwa Cywilnego, gdzie zostanie rozpatrzona przez Komisję Ochrony Praw Pasażerów, lub nawet do sądu. Jeśli lot organizowany był przez biuro podróży, w którym wykupiłeś wycieczkę, możesz skierować roszczenia także do niego. Aby natomiast oszczędzić czas, zgłoś się do nas – w Twoim imieniu podejmiemy wszystkie kroki niezbędne do uzyskania odszkodowania.